Granice państwowe stają się obecnie zjawiskiem tyleż nieoczywistym, co znaczącym. Natura granic państwowych jest źródłem budowania teorii socjologicznych (koncepcja borderscapes) i jednocześnie narzędziem działań politycznych (co uwidoczniło się w pandemii COVID-19). Granicę państwową można też rozpatrywać w kontekście wytwarzania społecznej koncepcji granicy jako takiej – pojawia się w tym procesie jako fenomen, który produkuje/podtrzymuje konceptualne wizje materialności granicy w ogóle. Wizje te opierają się na zdroworozsądkowych założeniach rzeczywistości fizycznej i kartezjańskiej koncepcji res extensa. Granica państwowa będąc pochodną wyobrażeń kartezjańskich staje się uzewnętrznionym wzorcem wprowadzonych filozoficznie uproszczeń: wzorcem dla myślenia o granicach społecznych i kategoriach poznawczych. Równocześnie na granicach państwowych dokonują się społeczne procesy wytwarzania tych właśnie granic i ich podtrzymywania. Są one źródłem różnicowania koncepcji granic i napięcia w społecznej instytucjonalizacji granic państwowych. Dyskurs naukowy rozpoznając różnorodność praktykowanych przez aktorów społecznych wizji granicy jest obszarem dekonstrukcji koncepcji granicy państwowej. Pojawia się pytanie, w jakim zakresie owa dekonstrukcja może być wykorzystana do przemiany idei granicy w ogóle? Granice przepuszczalne i porowate, obszary transgraniczne i przestrzenie transnarodowe, to kategorie wzmacniające koncepcje rzeczywistości składającej się z obiektów relacyjnych, zmiennych i przenikających się. Kategorie te mają charakter paradoksalny: stosowane w nich przymiotniki mają na celu zawieszenie/zanegowanie cech przypisywanych granicy jako takiej. Zatem idealna granica – absolutnie rozdzielająca rzeczy, czy terytoria – zastosowana do społecznego świata inaczej niż Weberowski typ idealny nie miałaby wartości analitycznej i poznawczej. Jej zaistnienie odcina rzeczywistości społeczne uniemożliwiając z założenia komunikację między nimi. Współczesność wskazuje jednak, że słabość poznawcza takiego rozumienia granicy nie umniejsza jego wartości jako narzędzia władzy.
Informacje o przyjęciu referatu
Drodzy Państwo,pragniemy powiadomić, że osoby, które zgłosiły swoje referaty na Zjazd, otrzymają odpowiedź o ich przyjęciu najpóźniej do 31 maja
Wykład specjalny: Nierówni obywatele: między zasadą solidarności a ograniczeniami dla mobilności społecznej
Kryzysy społeczne działają jak szkła powiększające – pozwalają wyraźnie zobaczyć istniejące nierówności. Często też je wzmagają. Uruchamiają skłonności do społecznego
Patronat Honorowy Prezydenta miasta stołecznego Warszawy
Jest nam niezwykle miło poinformować, że XVIII Zjazd Socjologiczny został objęty Patronatem Honorowym Prezydenta m.st. Warszawy. Jesteśmy dumni z tego
Organizacja Zjazdu: podział zadań
Przez dwa pierwsze dni Zjazdu (14 i 15 września) będziemy gośćmi Szkoły Głównej Gospodarstwa Wiejskiego, która otwiera przed nami swój
Aktualna wysokość opłat konferencyjnych
WRACAMY DO STARYCH OPŁAT REJESTRACYJNYCH! W odpowiedzi na głos reprezentantów kilku Oddziałów PTS, które zaprotestowały przeciwko podniesieniu opłat za udział
Uwaga! Zmiana terminu
Uwaga!Przedłużamy o tydzień – do 22 marca 2022 – termin zgłaszania referatów do grup tematycznych! https://zjazdpts.pl/zglaszanie-referatow-do-grup…/