Zastanawiamy się nad tym, jak procesy różnicowania wpływają na wizje dobrego życia, będącego przedmiotem dążeń jednostek, grup i całego społeczeństwa, nad pluralizacją porządku godności w społeczeństwie. Stawiamy pytanie o „wolność do” i o pożądany kształt tożsamości i przyszłości rozmaitych „innych” (migrantów, mniejszości, osób wykluczonych). W tym sympozjum interesuje nas, jak wytwarzane są przez jednostki i grupy określenia tego, co dobre, jakie widzą przeszkody dla swoich wizji dobrego życia, czy i jak je pokonują. Łącząc historię i biografię, pytamy o to, jakie mechanizmy strukturalne, instytucjonalne i kulturowe wpływają na powstawanie i próby urzeczywistnienia alternatywnych wizji dobrego życia. A jednocześnie interesujemy się oddolnym konstruowaniem etycznych projektów życia społecznego – z ich nieprzekładalnymi perspektywami. Stawiamy pytanie o to, jakie konsekwencje społeczne pociąga za sobą pluralizacja wizji dobrego życia. Interesują nas zarówno subiektywne jednostkowe percepcje, jak i zmieniające się społeczne wizje dotyczące tego, jak życie powinno być zorganizowane.
Alternatywne wizje dobrego życia
Sympozjum
Numer: S08
Prowadzenie: Anna Horolets, (Uniwersytet Warszawski)
Data i godzina: 16.09, 11:00
Miejsce: WYDZIAŁ LINGWISTYKI UW, Sala 2.014
Abstrakty wystąpień
-
Między dyskursywnymi a własnymi wyobrażeniami dobrego życia
Prelegent: Katarzyna Waniek
-
W tęsknocie za wyobrażoną przeszłością? Dobre życie w narracjach uczestników ruchu nacjonalistycznego
Prelegent: Justyna Kajta
-
„Po 18 latach rzuciła pracę w korpo i… zajęła się gotowaniem”. Klasa średnia, praca w gastronomii i narracje nieoczywistej transformacji zawodowej
Prelegent: Agata Bachórz
-
Kto ma prawo do napisania nowej umowy społecznej?
Prelegent: Małgorzata Jacyno
English
Alternative visions of the good life
The symposium focuses on the influence of social and cultural diversification on the images of the good life that individuals, groups and the whole societies set for themselves. It draws attention to the pluralization of the orders of dignity in today’s society and discusses its consequences. We pose the questions about ‘freedom to’ as well as the desired forms of identity of various ‘others’ (migrants, minorities, the marginalized) – and the futures they aspire to. The symposium invites a discussion about how diverse individuals and groups come up with the definitions of what is good for them, what obstacles they see to achieving the good life, and their responses to these obstacles. By combining history and biography, we inquire into the structural, institutional and cultural mechanisms that trigger the emergence of the alternative visions of the good life. At the same time, we are interested in the diverse grass-root ethical projects of social life.