Zasady zgłaszania grup Sekcji PTS i grup międzysekcyjnych Rada Programowa XVIII Ogólnopolskiego Zjazdu Socjologicznego
„Społeczeństwo przyszłości. Rekompozycje” Warszawa, 14-17 września 2022 r.
Rada Programowa XVIII Ogólnopolskiego Zjazdu Socjologicznego w Warszawie na posiedzeniu w dniu 29 marca 2021 r. zatwierdziła zasady zgłaszania pierwszego przewidzianego w Harmonogramie Zjazdu typu grup tematycznych: grup Sekcji PTS i grup międzysekcyjnych.
Zasady te stanowią rozwinięcie przyjętego przez Zarząd Główny PTS „Regulaminu organizacji grup tematycznych w trakcie XVIII Ogólnopolskiego Zjazdu Socjologicznego”, stanowiącego załącznik do Komunikatu nr 1. W szczególności uzgodniono, co następuje:
- Sekcje PTS mają możliwość zgłaszania grup Sekcji oraz grup międzysekcyjnych.
- Organizatorem grupy Sekcji PTS są członkowie zwyczajni danej Sekcji PTS, pochodzący z dwóch różnych ośrodków
- Organizatorem grupy międzysekcyjnej zgłaszanej przez dwie lub więcej Sekcji są członkowie zwyczajni dwóch lub więcej Sekcji PTS, pochodzący z dwóch różnych ośrodków
- Propozycje grup Sekcji PTS oraz grup międzysekcyjnych zbierane są w terminie od 1 kwietnia 2021 do 31 maja 2021 r.
- Dla każdej Sekcji przewidziane są maksimum dwa bloki czasowe (po 90 min. każdy) w programie
- Każdy Zarząd Sekcji ma prawo przekazać Radzie Programowej nie więcej niż dwie propozycje grup Sekcji, w tym propozycję grupy międzysekcyjnej.
- Zgłoszenia muszą zostać wysłane w formie elektronicznej na wskazany adres przez członka Zarządu Sekcji reprezentującego Sekcję w Radzie
- Każde zgłoszenie musi zawierać:
- Imię, nazwisko i afiliacje organizatorów
- Określenie charakteru grupy (regularna / nieregularna; międzysekcyjna / Sekcji)
- Tytuł grupy tematycznej
- Abstrakt (250-500 słów)
- Słowa kluczowe
- Temat maila – w temacie maila należy wpisać: „zgłoszenie grupy sekcji / nazwa sekcji”
- Grupy Sekcji PTS będą prowadzone równolegle. W danym bloku czasowym nie będą odbywały się obrady grup zgłoszonych przez tę samą Sekcję.
- Decyzję o organizacji grupy tematycznej w imieniu Sekcji PTS musi zaakceptować Zarząd
- Ostateczna decyzja o akceptacji grupy Sekcji oraz grupy międzysekcyjnej należy do Rady Programowej. Decyzja ta zostanie podjęta do 30 czerwca 2021
- W przypadku braku wypełnienia czasu dla Sekcji w pierwszym terminie zgłaszania grup tematycznych, czas ten przeznaczony zostaje na grupy tematyczne zgłoszone na ogólnych Oznacza to, że po upływie terminu zgłoszeń (31 maja 2021 r.) lub w przypadku braku akceptacji koncepcji grupy przez Radę Programową, Sekcje tracą prawo do uprzywilejowanego zgłaszania grup tematycznych i posiadania własnego bloku czasowego w harmonogramie Zjazdu.
- Zgodnie z Harmonogramem Zjazdu, zgłoszenia abstraktów uczestników grup Sekcji i grup międzysekcyjnych odbywać się będą na zasadach ogólnych, w ramach systemu rejestracyjnego od 17 stycznia 2022 do 15 marca 2022 r.
- Zarządy Sekcji PTS wraz z organizatorami grup Sekcji będą odpowiedzialne za dokonanie selekcji uczestników grup tematycznych i przesłanie programu grupy Sekcji PTS do Rady Programowej do 15 kwietnia 2022
- Ostateczne zatwierdzenie programu grupy Sekcji PTS oraz grupy międzysekcyjnej należy do Rady Programowej.
- Grupa tematyczna Sekcji i grupa międzysekcyjna niezaakceptowana przez Radę Programową Zjazdu nie może być ponownie zgłoszona jako grupa międzyośrodkowa.
- Pozostałe zasady organizowania grup przez Sekcje PTS są analogiczne do ogólnych zasad organizacji grup tematycznych, także te dotyczące prowadzenia grup i liczby referatów wygłoszonych na Zjeździe (por. „Regulamin organizacji grup tematycznych w trakcie XVIII Ogólnopolskiego Zjazdu Socjologicznego” w załączniku).
Przyznanie specjalnego czasu w programie Zjazdu grupom Sekcji PTS i grupom międzysekcyjnym związane jest z dostrzeżeniem potrzeby wzmocnienia obecności Sekcji na Zjazdach PTS i aktywnego włącznie się w tworzenie programu wydarzenia.
Załącznik 1:
REGULAMIN ORGANIZACJI GRUP TEMATYCZNYCH
W TRAKCIE XVIII OGÓLNOPOLSKIEGO ZJAZDU SOCJOLOGICZNEGO
(zatwierdzony przez Zarząd Główny PTS drogą elektroniczną w dn. 29 marca 2021 r. jako element Koncepcji Zjazdu)
A. Zasady organizowania grup tematycznych
- Rodzaje grup tematycznych:
- Grupa Sekcji PTS: organizowana przez członków Sekcji PTS, po akceptacji Zarządu Sekcji PTS organizującej grupę, w formule grupy regularnej (złożonej z indywidualnych wystąpień) lub nieregularnej (np. w formie paneli, okrągłych stołów, stolików dyskusyjnych, sesji posterowych, spotkań z autorami i in.) na zasadach opisanych w 2, 3, 4 i 5 Regulaminu;
- Grupa międzysekcyjne: organizowana przez członków dwóch lub więcej Sekcji PTS, po akceptacji Zarządu Sekcji PTS organizującej grupę, w formule grupy regularnej (złożonej z indywidualnych wystąpień) lub nieregularnej (np. w formie paneli, okrągłych stołów, stolików dyskusyjnych, sesji posterowych, spotkań z autorami i ) na zasadach opisanych w pkt. 2, 3, 4 i 5 Regulaminu;
- Grupa regularna międzyośrodkowa: grupa złożona z indywidualnych wystąpień, organizowana na zasadach opisanych w pkt. 2, 4 i 5 Regulaminu organizacji grup tematycznych (dalej: Regulaminu);
- Grupa nieregularna międzyośrodkowa: grupa, w której w miejsce indywidualnych referatów pojawiają się inne typy wystąpień (np. panele, okrągłe stoły, stoliki dyskusyjne, sesje posterowe, spotkania z autorami i in.), organizowana na zasadach opisanych w 2, 4 i 5 Regulaminu;
- Grupa ad-hoc: zgłaszana w ramach ograniczonej puli czasowej dostępnej po terminie zgłaszania grup tematycznych, organizowana na zasadach opisanych w 2, 4 i 5 Regulaminu.
- Zasady ogólne organizacji wszystkich rodzajów grup tematycznych:
- Organizatorami grupy tematycznej mogą zostać członkowie PTS mający opłacone składki członkowskie.
- Propozycje grup tematycznych zgłaszane są na adres poczty elektronicznej XVIII Ogólnopolskiego Zjazdu Socjologicznego w terminie określonym w Harmonogramie tworzenia grup tematycznych.
- Każde zgłoszenie powinno zawierać:
- Imię, nazwisko i afiliacje organizatorów
- Określenie charakteru grupy (regularna / nieregularna; międzyośrodkowa / Sekcji)
- Tytuł grupy tematycznej
- Abstrakt (250-500 słów)
- Słowa kluczowe
- Grupę regularną i nieregularną mogą zgłosić dwie osoby pochodzące z różnych ośrodków naukowych (nie jest możliwa organizacja grupy jedynie przez jeden ośrodek). Zasada ta dotyczy również grup Sekcji PTS.
- Grupy tematyczne międzyośrodkowe i Sekcji, regularne, nieregularne i ad-hoc zgłaszane są przez organizatorów w terminie ogłoszonym przez Komitet Organizacyjny.
- Wszystkie propozycje grup tematycznych oceniane są przez Radę Programową Zjazdu, która przygotowuje listę rankingową grup tematycznych.
- Po upłynięciu terminu nadsyłania zgłoszeń do grup tematycznych, warunkiem formalnym zakwalifikowania grupy tematycznej do programu Zjazdu jest zgłoszenie do niej i zaakceptowanie przez organizatorów minimum czterech referatów.
- W przypadku rezygnacji organizatorów z organizacji grupy tematycznej, jej miejsce zajmuje kolejna grupa w rankingu, a w przypadku miejsc ex aequo – grupa wskazana przez Radę Programową Zjazdu spośród tych zajmujących takie samo miejsce w rankingu w oparciu o przesłanki merytoryczne.
- Ostateczna decyzja odnośnie akceptacji lub braku akceptacji grupy tematycznej należy do Rady Programowej Zjazdu.
- Grupy Sekcji PTS i grupy międzysekcyjne:
- Organizatorem grupy Sekcji PTS są członkowie zwyczajni danej Sekcji PTS pochodzący z dwóch różnych ośrodków naukowych.
- Organizatorem grupy międzysekcyjnej zgłaszanej przez dwie lub więcej Sekcji są członkowie zwyczajni dwóch lub więcej Sekcji PTS, pochodzący z dwóch różnych ośrodków naukowych.
- Propozycje grup Sekcji PTS oraz grup międzysekcyjnych zbiera w terminie przewidzianym w harmonogramie tworzenia grup tematycznych Zarząd Sekcji.
- Dla każdej Sekcji przewidziane są maksimum dwa bloki czasowe w programie Zjazdu.
- Grupy Sekcji PTS będą prowadzone równolegle. W danym bloku czasowym nie będą odbywały się obrady grup zgłoszonych przez tą samą Sekcję.
- Decyzję o organizacji grupy tematycznej w imieniu Sekcji PTS musi zaakceptować Zarząd Ostateczna decyzja o akceptacji grupy Sekcji należy do Rady Programowej.
- W przypadku braku wypełnienia czasu dla Sekcji w pierwszym terminie zgłaszania grup tematycznych, czas ten przeznaczony zostaje na grupy tematyczne zgłoszone na ogólnych
- Pozostałe zasady organizowania grup organizowanych przez Sekcje PTS są analogiczne do ogólnych zasad organizacji grup tematycznych.
- Zasady udziału we wszystkich typach grup tematycznych:
- Jeden uczestnik Zjazdu może wystąpić maksymalnie w dwóch rolach:
- Prowadzącego / prowadzącej obrady grupy / sympozjum / sesję oraz
- Wygłaszającego / wygłaszającej jeden referat (w formie mówionej, wykładanej, posterowej).
- Referenci grup tematycznych nie mogą rekrutować się z jednego zespołu badawczego / instytutu / uczelni / wydziału (w grupie tematycznej, składającej się z czterech wystąpień referenci reprezentują co najmniej trzy ośrodki, zaś w grupie z ośmioma referatami [dwa bloki czasowe], referenci muszą być z co najmniej z sześciu ośrodków).
- Tylko jeden z organizatorów grupy może wygłosić referat we własnej grupie.
- Komitet Organizacyjny zobowiązuje organizatorów grup tematycznych do umożliwienia krótkiej prezentacji tez referatów wyłożonych przez ich autorów (do 5 min. na każdy) lub zamieszczenie referatów na stronie Zjazdu w formie podcastu.
- Organizacja pracy grupy tematycznej:
- Obrady grupy tematycznej trwają 90 min.
- Grupom, cieszącym się szczególnym zainteresowaniem, na wniosek organizatorów Rada Programowa Zjazdu można przydzielić dwa bloki czasowe.
- Grupa tematyczna o charakterze „referatowym” i grupa „ad hoc” może liczyć maksymalnie cztery referaty oraz trzy referaty „wyłożone”.
- W grupie tematycznej nieregularnej, po uzgodnieniu z Komitetem Organizacyjnym Zjazdu, liczba uczestników grupy może być większa.
B. Harmonogram tworzenia grup tematycznych
- 1 kwietnia 2021 r. – 31 maja 2021 r.: zbieranie propozycji grup tematycznych Sekcji i grup międzysekcyjnych przez Sekcje PTS oraz ich preselekcja przez Zarządy Sekcji PTS. Każdy Zarząd Sekcji ma prawo przekazać Radzie Programowej maksimum dwie propozycje grup Zgłoszenia wysyłane są na wskazany adres.
- 1 czerwca 2021 – 30 czerwca 2021 r.: Rada Programowa Zjazdu zatwierdza listę grup tematycznych zgłoszonych przez Sekcje i grup międzysekcyjnych i przekazuje ją do Komitetu Organizacyjnego Zjazdu.
- 1 lipca 2021 – 31 października 2021 r.: organizatorzy grup tematycznych międzyośrodkowych zgłaszają swoje propozycje na zasadach ogólnych do Komitetu Organizacyjnego na wskazany adres.
- 1 listopada 2021 – 30 listopada 2021 r.: Rada Programowa Zjazdu sporządza ranking i zatwierdza listę grup tematycznych międzyośrodkowych i przekazuje ją do Komitetu Organizacyjnego Zjazdu wraz z sugerowaną, kompletną listą grup do umieszczenia w programie Zjazdu.
- 1 grudnia 2021 r. – 31 grudnia 2021 r.: Komitet Organizacyjny dokonuje weryfikacji listy grup tematycznych pod kątem możliwości umieszczenia zgłoszonych grup regularnych i nieregularnych w programie Zjazdu oraz ustala listę grup tematycznych do publikacji na stronie zjazdu w konsultacji z Przewodniczącym Rady
- Do 17 stycznia 2022 : lista grup tematycznych umieszczona zostaje na stronie internetowej XVIII OZS PTS.
- 17 stycznia 2022 r. – 15 marca 2022 r.: organizatorzy grup tematycznych oczekują na zgłoszenia za pośrednictwem systemu rejestracji
- 15 marca 22 – 15 kwietnia 2022 r.: organizatorzy grup tematycznych:
- dokonują selekcji nadesłanych propozycji grup międzyośrodkowych,
- uzgadniają z autorami referatów szczegóły merytoryczne i organizacyjne,
- podejmują decyzję o akceptacji referatów do wygłoszenia i „referatów wyłożonych”, które są dostępne w czasie obrad grupy w wersji papierowej i elektronicznej i których tytuły zostaną umieszczone w programie Zjazdu (jako „referaty wyłożone”).
- do 15 kwietnia 2022 : organizatorzy grup tematycznych przesyłają do Rady Programowej na wskazany adres projekt programu grupy tematycznej, który zawiera:
- nazwiska referentów i tytuły referatów,
- kolejność wystąpień,
- ewentualnie, wniosek o nadanie grupie tematycznej statusu „grupy podwójnej” (dwa bloki czasowe), to jest rozszerzenie jej obrad do 180 min. (dwa razy po 90 min).
- 15 kwietnia 2022 r. – 15 maja 2022 r.: Rada Programowa (lub wyłoniony zespół roboczy w ramach Rady Programowej):
- dokonuje korekty listy grup tematycznych (m.in. eliminując ze względów formalnych grupy, które zebrały mniej niż cztery referaty);
- sprawdza skład grup tematycznych pod kątem reprezentacji różnych środowisk (referenci nie mogą rekrutować się z jednego zespołu / instytutu / uczelni);
- sprawdza liczbę referatów wygłaszanych przez daną osobę;
- rekomenduje (lub nie) wniosek o rozszerzenie obrad grupy do dwóch sesji po 90 min.;
- Komitet Organizacyjny przydziela grupie tematycznej konkretne „okienko” godzinowe (wraz z zachowaniem dbałości by nie nakładały się godziny prowadzenia grup tematycznych i wygłaszania referatów danych osób oraz by nie nachodziły na siebie grupy tematyczne jednej sekcji).
- do 31 maja 2022 r.: Rada Programowa zatwierdza program XVIII OZS PTS i przekazuje go Komitetowi Organizacyjnemu do ogłoszenia na stronie
- 1 czerwca 2022 – 30 czerwca 2022 r.: możliwość zgłaszania grup „ad hoc”. Grupa ad- hoc każdorazowo podlega akceptacji przez Radę Programową Zjazdu lub wyłoniony z niej zespół roboczy.